1. ,,Edukacja przez szachy”. - Maciej Brzeski
Innowacja była prowadzona w okresie od września 2020 do końca czerwca 2021 r. Na zajęcia uczęszczali uczniowie kl. V. Uczniowie poznali zasady gry w szachy, historię szachów, pojęcia szachowe. Rozwinęły logiczne myślenie, ćwiczyły pamięć i koncentrację. Rozwijały swoje zainteresowania, aktywnie spędzając wolny czas. Na zajęciach wykorzystywano wiele pomocy dydaktycznych: tablicę demonstracyjną, zestawy do gry w szachy, zegary szachowe, programy szachowe oraz literaturę szachową.
Dzieci pracowały indywidualnie i grupowo rozwiązując przeróżne zadania szachowe, rozgrywały partie szkoleniowe między sobą oraz z prowadzącym zajęcia tzw. symultany szachowe.
Nauka gry w szachy wpłynęła na kształtowanie pozytywnych cech osobowości uczniów oraz wyzwoliła u nich aktywność twórczą. Większość uczniów zdobyła na turniejach kwalifikacyjnych – kategorie szachowe Polskiego Związku Szachowego .W grudniu 2020 r. uczniowie uczestniczyli w kilku turniejach szachowych na terenie Ostrołęki, odnosząc liczne sukcesy. Największym osiągnięciem było zajęcie II miejsca w województwie mazowieckim w szachach drużynowych w kategorii klas IV-VI. W okresie od X 2020 do V 2021 r. zajęcia były prowadzone on-line w związku z pandemią koronawirusa.
2. ,,Mali szachiści”. – Katarzyna Piaścik
Innowacja pedagogiczna „Mali szachiści” była prowadzona od listopada do czerwca w grupie przedszkolnej. Na zajęcia szachowe uczęszczało 9 dzieci w wieku 6 lat.. Zgodnie z założeniami innowacji, na zajęciach dzieci poznawały grę w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, kolorowanki, rysunki, przy zastosowaniu szachowych środków dydaktycznych: bierki, szachownice, plansza demonstracyjna.
Zarówno cele szczegółowe dotyczące kształcenia (poznanie zasad gry w szachy, rozgrywanie partii szachowych, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie uwagi i pamięci bezpośredniej, rozwijanie myślenia logicznego i wnioskowania), jak również cele dotyczące wychowania (rozwijanie zainteresowań uczniów, wdrażanie do samodzielnej organizacji czasu wolnego, ćwiczenie komunikacji i współpracy z rówieśnikami, kształtowanie pożądanych cech osobowości) zostały w pełni osiągnięte.
3. „Matematyka da się lubić.” – Marcin Parzych
Niniejsza innowacja dotyczyła zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i lekcji matematyki. Jej adresatami byli uczniowie klasy IV-VI . Zajęcia te wpływały na podniesienie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie liczenia oraz uświadomienie uczniom, że można ciekawie spędzić czas w domu i w szkole ucząc się jednocześnie.
Wykorzystywano zasoby Internetu np. portale „matematyczne zoo” , „kahoot” , strony internetowe poświęcone matematyce, gry dydaktyczne.
Podczas zajęć uczniowie realizowali cele:
- doskonalenie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie wyobraźni, samodzielności i samokontroli.
-budowanie więzi wśród grupy, integracji społecznej, szacunku dla drugiego człowieka,
- kształtowanie umiejętności reagowania na sukcesy i porażki oraz rywalizacji,
- komunikowanie się, współdziałanie,
- doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej oraz spostrzegawczości ,
- kształtowanie analitycznego i logicznego myślenia,
- uświadomienie uczniom że można się uczyć przez zabawę .
Podczas zajęć uczniowie nabywali nowe umiejętności, które wpłyną na ich ogólny rozwój oraz osiągane wyniki nauki.
4. ,, Angielski bez barier” – Dorota Piersa
Innowacja była realizowana w klasie 7 w ramach zajęć rozwijających kreatywność. Ze względu na pandemię nie udało się pozyskać partnera z innego kraju europejskiego do wymiany korespondencji w języku angielskim. Uczniowie rozwijali umiejętności językowe w sposób kreatywny. Poznali nowe zwroty leksykalne i środki językowe wykorzystywane w określonych sytuacjach życia społecznego, układali dialogi i zdania z rozsypanek wyrazowych. Uczyli się właściwego reagowania językowego w różnych sytuacjach życiowych. Doskonalili umiejętność rozumienia ze słuchu i rozumienia tekstów pisanych. Poznawali kulturę krajów anglojęzycznych.
5. ,,Czytam z klasą lekturki spod chmurki”. – Ewelina Bieluch
Uczniowie klasy 3 zrealizowali II i III moduł II edycji międzynarodowego projektu „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”. W ramach realizacji II modułu wybraliśmy lekturę Holly Webb „Zagubiona w śniegu”.
Przygotowaliśmy plakat zachęcający do przeczytania lektury oraz zorganizowaliśmy wystawkę na temat przeczytanej lektury. Zorganizowaliśmy wyzwanie „EKO bałwanek”, które polegało na wykonaniu bałwanka używając różnorodnych odpadów segregowanych, które nadają się do recyklingu. Przygotowaliśmy swoje lekturniki, gdzie uczniowie uzupełniali strony związane z przeczytaną lekturą. Wysłuchaliśmy opowiadania „Mała chmurka w krainie śniegu”.
W ramach realizacji III modułu wybraliśmy lekturę Łukasza Wierzbickiego „Afryka Kazika”. Przygotowaliśmy makietę wybranego miejsca, o którym czytaliśmy w lekturze. Zorganizowaliśmy piknik czytelniczy pod chmurką. Każdy uczeń przygotował fragment książki, wiersz lub baśń do przeczytania. W słoneczny dzień zorganizowaliśmy lekcje pod chmurką. Pamiętaliśmy, aby na tej lekcji nie zabrakło czytania. Przygotowaliśmy swoje lekturniki, gdzie uczniowie uzupełniali strony związane z przeczytaną lekturą. Wysłuchaliśmy opowiadania „Mała chmurka w krainie słońca”.
Wszyscy uczniowie byli bardzo zaangażowani w kolejne zadania modułu II i III, chętnie brali udział w innowacji.Po realizacji wszystkich zadań z projektu każdy uczeń otrzymał dyplom za udział w II międzynarodowym projekcie edukacyjnym CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki oraz nagrodę rzeczową.
6. „Bajkoprzygoda” – M. Kruczyk
Realizacja innowacji odbywała się w ramach dodatkowych zajęć bibliotecznych - jedna godzina zajęć tygodniowo dla chętnych uczniów z klasy IV – 6 osób.
Były to zajęcia detektywistyczne oparte na książkach z serii „Tajemnice” Martina Widmarka.
W II okresie nauki przeczytaliśmy kolejne książki z tej serii:” Tajemnica zamku”, „ Tajemnica kina”, „Tajemnica biblioteki”, „Tajemnica kempingu’, „Tajemnica miłości”, „Tajemnica mody”, „Tajemnica kawiarni”.
Uczniowie jako „detektywi” rozwiązywali kryminalne zagadki, przewidywali co dalej się wydarzy, musieli kojarzyć fakty, zapamiętywać je i w jakiej kolejności następowały po sobie. Ważne były również szczegóły. Zajęcia te pobudzały kreatywność, logiczne i abstrakcyjne myślenie. Każdy uczeń koncentrował się i wzbudzał swoja wyobraźnię, a w trakcie czytania książki wykonywał notatki niezbędne do zaplanowanych zadań.
Z powodu nauczania zdalnego uczniowie nie mieli możliwości samodzielnie czytać książek, ponieważ był tylko jeden egzemplarz w bibliotece.
Na zajęciach uczniowie rozwiązywali też zagadki detektywistyczne online podczas zdalnego nauczania - ,,ZASMAKUJ W BIBLIOTECE”.