“Czytam z klasą lekturki spod chmurki” w klasie III - Karolina Milewska - Lipka
Nawiązanie korespondencji listownej z uczniami klasy 3 ze Szkoły Podstawowej w Zalasiu. Realizacja modułu II Podróże po Europie i III Podróże po świecie Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego “Czytam z klasą lekturki spod chmurki” , omówienie lektury “Afryka Kazika”, “Dzieci z Bullerbyn”, zrealizowane zadania zawarte w projekcie, zorganizowana lekcja “pod chmurką”. Udział w zabawach integracyjnych w bibliotece, omówienie znanych bohaterów literackich, udział w sesji zdjęciowej z okazji Tygodnia Bibliotek.
“Od pomysłu do edycji” - Beata Brzeska
Podsumowanie bloków tematycznych dotyczących baśni i legend w klasie IV oraz bajek i mitów w klasie V. Uczniowie samodzielnie tworzyli własne prace w formie książeczek. Redagowali prace, wzbogacali je ilustracjami, opracowywali okładki i samodzielnie introligowali. Prace zostały przedstawione w konkursie literackim w bibliotece, a CKBiS w Lelisie ufundowało nagrody książkowe i dyplomy. Prace wzbogaciły zbiory naszej biblioteki. Innowacja jest zgodna z podstawą programową GWO.
„Mali szachiści” - Katarzyna Piaścik
Na zajęcia szachowe uczęszczało 11 dzieci w wieku 5, 6 lat. Zajęcia odbywały się raz w tygodniu po 45 minut. Zgodnie z założeniami innowacji na zajęciach dzieci poznawały grę w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, stosowanie określonych gier i zabaw, oglądanie filmów edukacyjnych, rozgrywek między uczniami, kolorowanek, rysunków, opowiadań, przy zastosowaniu szachowych środków dydaktycznych: bierki, szachownice, plansza demonstracyjna. Zarówno cele szczegółowe dotyczące kształcenia (poznanie zasad gry w szachy, rozgrywanie partii szachowych, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie uwagi i pamięci bezpośredniej, rozwijanie myślenia logicznego i wnioskowania) jak również dotyczące wychowania (rozwijanie zainteresowań uczniów, wdrażanie do samodzielnej organizacji czasu wolnego, ćwiczenie komunikacji i współpracy z rówieśnikami, kształtowanie pożądanych cech osobowości) zostały osiągnięte.
Zauważone korzyści wynikające z wdrożenia innowacji dla dzieci 5, 6 –letnich po drugim półroczu to przede wszystkim rozwój samodzielnego myślenia i kreatywności uczniów, a także rozwój wyobraźni przestrzennej oraz strategicznego myślenia. Wielkim sukcesem wdrożenia innowacji pedagogicznej jest to , iż dzieci z niecierpliwością czekają na kolejne zajęcia, chętnie w nich uczestniczą i angażują się podczas gry i rozwiązywania problemu, zagadek szachowych. Na uwagę zasługuje również fakt, iż gra w szachy uczy odpowiedzialności i ponoszenia konsekwencji własnych decyzji czego dzieci są świadome grając w „królewską grę”.
“Czytam z klasą lekturki spod chmurki” w klasie II - Aleksandra Nadolna
Główny cel projektu to zaszczepienie nawyków czytelniczych i rozwijanie zamiłowania do literatury. Jego podstawowym założeniem jest popularyzowanie czytelnictwa, zaktywizowanie do twórczego wysiłku i integrowanie społeczności szkolnej. Podjęte działania miały na celu wdrożenie dzieci do częstych kontaktów z książką, zachęcenie do polubienia czytania, rozwijanie wyobraźni oraz docenienie piękna i wartości płynących z obcowania z lekturą. Podczas realizacji zostały przeczytane i omówione lektury “Pilot i ja”, “Zaczarowana Zagroda” i “Afryka Kazika”. Dzięki przeprowadzeniu innowacji udało się osiągnąć przewidywane efekty: nastąpiła poprawa poziomu wypowiedzi ustnej wśród uczniów, wzrost zrozumienia tekstów i poleceń, wyciszenie i poprawa koncentracji podczas samodzielnej pracy, zainteresowanie pracą bibliotekarza, dziennikarza, pisarza.
“Gramy i wymowę poprawiamy” - innowacja pedagogiczna przeprowadzona wśród dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne - Eliza Antośkiewicz-Duszak
Wprowadzona innowacja polegała na samodzielnym wykonaniu przez każde dziecko gry planszowej, którą później wykorzystywano podczas zajęć. Wpłynęło to na zmotywowanie uczniów do udziału w zajęciach i do ćwiczeń. Każde dziecko musiało dobrać odpowiedni materiał językowy, który pasował do utrwalanych głosek, pobudzić swoją kreatywność, aby gra była ciekawa i oryginalna. Oprócz tego, że w grze pojawiły się np. wyrazy, wyrażenia z utrwalaną głoską, to dzieci mogły również wplatać ćwiczenia aparatu artykulacyjnego i oddechowego. Przeprowadzona innowacja przyczyniła się przede wszystkim do utrwalenia prawidłowej artykulacji danych głosek, usprawnienia artykulatorów oraz aparatu oddechowego, wzbogacenia zasobu słownictwa, a także pobudzenia wyobraźni dzieci i urozmaicenia terapii logopedycznej.
,,Angielski bez barier”- Dorota Piersa
Innowacja została zrealizowana w klasie VII, w wymiarze 1 godziny tygodniowo w drugim okresie roku szkolnego 2022/23 w ramach zajęć rozwijających kreatywność. Jej głównym celem było doskonalenie wszystkich umiejętności językowych ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności posługiwania się językiem angielskim w sytuacjach życia codziennego. Uczestnicy zajęć mieli możliwość przełamania lęku przed wypowiadaniem się w języku angielskim poprzez układanie i prezentację krótkich dialogów. Uczniowie oglądali filmy w oryginale, doskonaląc rozumienie ze słuchu a także poszerzając zasoby swojego słownika biernego i czynnego. Praca z tekstami pisanymi pomogła uczniom w podniesieniu poziomu ich rozumienia i wdrożyła do poprawnego redagowania wypowiedzi pisemnych. Wykorzystanie gier językowych, programów do nauki języka online urozmaiciło zajęcia i przyczyniło się do większego zaangażowania się uczniów w proponowane zadania. Około 85% uczestników zajęć uznało, że były interesujące i pomogły im podnieść umiejętności językowe. Zrealizowana innowacja przyniosła założone efekty w postaci dobrych wyników uczniów w klasyfikacji końcoworocznej.