1. "Od pomysłu do edycji" - Beata Brzeska
Innowacja w formie projektu edukacyjnego „Od pomysłu do edycji” skierowana była do uczniów klas IV- V.Były to warsztaty kreatywnego pisania i ilustrowania, których celem było uatrakcyjnienie procesu kształcenia i samokształcenia. Tematyka zajęć była realizowana w oparciu kształcenie literackie programu do nauczania języka polskiego Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego „Między nami”.
W czasie zajęć uczniowie redagowali własne prace twórcze po zakończeniu poszczególnych bloków tematycznych dotyczących bajek, legend, baśni i mitów. Innowacja miała za zadanie szerzenie idei kreatywnego, twórczego redagowania tekstów, wyrażania siebie, w tym swoich emocji podczas swobodnego stosowania różnych form wypowiedzi. Wzbogacanie prac pisemnych ilustracjami i kreatywną edycją własnych „książeczek” pozwoliło rozbudzić zainteresowanie wieloaspektową samodzielną pracą twórczą, a przede wszystkim podniosło poziom motywacji poprzez nakierowanie na sukces.
Wszystkie prace czwarto- i piątoklasistów były prezentowane w bibliotece szkolnej w formie konkursów, w których jurorami byli uczniowie, pani bibliotekarka i nauczyciele. Laureaci otrzymali dyplomy i nagrody książkowe ufundowane przez CKBiS w Lelisie, a „książeczki” wzbogaciły nasze zbiory biblioteczne.
Miejmy nadzieję, że dzięki innowacji nauka języka polskiego przestanie być tylko obowiązkiem, ale przede wszystkim stanie się twórczą przygodą.
2. ,,Angielski bez barier” - Dorota Piersa
Innowacja pedagogiczna ,,Angielski bez barier” była realizowana w ramach zajęć rozwijających kreatywność w klasie siódmej w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Uczęszczało na nie 8 uczniów a od drugiego okresu 9 uczniów. Uczestnicy zajęć utrwalali i poszerzali znajomość słówek i wyrażeń poprzez różne ćwiczenia i udział w programie Instaling. Uczniowie doskonalili umiejętność rozumienia ze słuchu, rozumienia tekstu czytanego oraz mówienia. Mieli możliwość praktycznego zastosowania wiedzy zdobytej na zajęciach lekcyjnych. W sposób twórczy utrwalali wiedzę z zagadnień gramatycznych. Poprzez oglądanie filmów video w wersji oryginalnej poznawali tradycje i specyfikę krajów anglojęzycznych.
3. „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” - Karolina Milewska-Lipka
Innowacja pedagogiczna autorstwa pani Honoraty Szaneckiej - III edycja międzynarodowego projektu edukacyjnego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”. Innowacja opiera się na niestandardowym sposobie pracy z lekturą. Trzecia edycja projektu polegała na skorelowaniu czytania określonej lektury ze zgłębieniem wiedzy na temat cech i kompetencji zawodowych bohaterów w niej występujących. Projekt miał na celu wspieranie młodych ludzi w myśleniu o swojej karierze, jak o czymś, co się dynamicznie zmienia, jak o nie mającym końca procesie uczenia się i odkrywania siebie.
Uczniowie przeczytali lekturę „Pilot i ja” oraz „Akademię Pana Kleksa”. Uzupełniali lekturniki, zapoznali się z interaktywną mapą karier (https:/mapakarier.org/city), wykonali w zespołach miasta zawodów oraz zakładki do książek. Wspólnie zrobiliśmy gazetkę klasową z przeprowadzonej lekcji fleksografii. Na zajęciach oglądaliśmy film o chmurce Tosi, wykonaliśmy chmurki, omówiliśmy lektury w pudełku.
W drugim okresie klasa III ukończyła II moduł – Naukowy zawrót głowy. Uzupełnialiśmy lekturniki i chętnie zwiedzaliśmy interaktywną mapę karier. Teraz już wiemy, dlaczego zajęcia pana Ambrożego Kleksa były tak ciekawe. Na zajęciach przeprowadziliśmy też doświadczenia– uczniowie wiedzą, dlaczego soda z octem wchodzi w reakcję oraz dlaczego świeczka gaśnie, gdy przykryjemy ją szklanką. Uczniowie wykonali lektury na wieszaku, które zawiesiliśmy na klasowej gazetce.
4. „Mali szachiści” - Katarzyna Piaścik
Innowacja pedagogiczna „Mali szachiści” była prowadzona od listopada do końca kwietnia w grupie przedszkolnej. Na zajęcia szachowe uczęszczały dzieci w wieku 5, 6 lat.. Zgodnie z założeniami innowacji dzieci poznawały grę w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, kolorowanki, rysunki i słuchanie opowiadań przy zastosowaniu szachowych środków dydaktycznych: bierki, szachownice, plansza demonstracyjna.
Uczniowie poznali zasady gry w szachy, rozgrywali partie szachowe, doskonalili koordynację wzrokowo – ruchowej, ćwiczyli uwagę i pamięć bezpośrednią, rozwijali zarówno logiczne myślenie, jak i wnioskowanie. Rozwijali zainteresowania, wdrażali się do samodzielnej organizacji czasu wolnego, ćwiczyli komunikację i współpracę z rówieśnikami.
5. „Czytanie kluczem do wielu sukcesów” - Mariola Kruczyk
Innowacja pedagogiczna „Czytanie kluczem do wielu sukcesów” realizowana była na zajęciach bibliotecznych w klasie I – 1 godz. tygodniowo. Uczniowie czytali lektury szkolne, rozwiązywali zagadki, grali w gry doskonalące czytanie, pamięć i spostrzegawczość, chętnie bawili się w quizy sprawdzające znajomość lektur. Chętnie odwiedzają bibliotekę i wypożyczają książki. Uczniowie poprawili technikę czytania.
6. „Mali odkrywcy – poznajemy świat poprzez zabawy badawcze” - Aleksandra Kraska
W ramach zajęć kreatywnych z ucz. kl. I realizowana była innowacja pedagogiczna „Mali odkrywcy – poznajemy świat poprzez zabawy badawcze”. Podczas zajęć omawialiśmy zjawiska przyrodnicze, przeprowadzaliśmy eksperymenty, wykonywaliśmy modele.
Ogólnym celem innowacji było rozbudzenie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez naukę przeprowadzania zabaw badawczych z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa. Podczas zajęć ucz. poznali zasady obowiązujące podczas prowadzenia doświadczeń, kształtowali umiejętności obserwacji i wnioskowania, kształtowali umiejętności swobodnej wypowiedzi, rozwijali koncentrację, cierpliwość, kreatywność oraz uczyli się współdziałania w grupie i zespole.
Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów, a dzięki nim znacząco poprawiła się współpraca uczniów podczas zadań grupowych. Założone cele zajęć zostały osiągnięte.
7. „Matematyka da się lubić” - Marcin Parzych
Niniejsza innowacja dotyczyła zajęć dydaktyczno- wyrównawczych i matematyki. Jej adresatami byli uczniowie klasy IV-VI . Zajęcia te wpływały na podniesienie umiejętności logicznego myślenia, doskonalenie liczenia, oraz uświadomienie uczniom, że można ciekawie spędzić czas w domu i w szkole ucząc się jednocześnie.
Wykorzystywano zasoby Internetu np. portale „matematyczne zoo” , „kahoot” , strony internetowe poświęcone matematyce, gry dydaktyczne.
Podczas zajęć uczniowie realizowali cele:
- doskonalenie umiejętności matematycznych,
- rozwijanie wyobraźni, samodzielności i samokontroli.
-budowanie więzi wśród grupy, integracji społecznej, szacunku dla drugiego człowieka,
- kształtowanie umiejętności reagowania na sukcesy i porażki oraz rywalizacji,
- komunikowanie się, współdziałanie,
- doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej oraz spostrzegawczości ,
- kształtowanie analitycznego i logicznego myślenia,
- uświadomienie uczniom że można się uczyć przez zabawę .
Podczas zajęć uczniowie nabywali nowe umiejętności, które wpłyną na ich ogólny rozwój oraz osiągane wyniki nauki.