1. „Szachowa kraina” - Katarzyna Piaścik
Innowacja pedagogiczna „Szachowa kraina” była prowadzona od 1 października w grupie przedszkolnej. Na zajęcia szachowe uczęszczało 8 dzieci w wieku 6 lat. Zgodnie z założeniami innowacji poznawały grę w szachy poprzez rozwiązywanie zadań szachowych, stosowanie kolorowanek, rysunków i opowiadań, przy zastosowaniu szachowych środków dydaktycznych: bierki, szachownice, plansza demonstracyjna.
W ciągu drugiego półrocza w związku z sytuacja epidemiologiczną odbyły się 4 zajęcia. Ze względu na specyfikę gry i wiek uczestników zajęć, zajęcia te nie odbywały się za pośrednictwem Internetu.
Zarówno cele szczegółowe dotyczące kształcenia (poznanie zasad gry w szachy, rozgrywanie partii szachowych, doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej, ćwiczenie uwagi i pamięci bezpośredniej, rozwijanie myślenia logicznego i wnioskowania), jak również dotyczące wychowania (rozwijanie zainteresowań uczniów, wdrażanie do samodzielnej organizacji czasu wolnego, ćwiczenie komunikacji i współpracy z rówieśnikami, kształtowanie pożądanych cech osobowości) zostały osiągnięte częściowo.
2. „Nauka logicznego myślenia z wykorzystaniem gier planszowych” - Marcin Parzych
Niniejsza innowacja dotyczyła zajęć rozwijających kreatywność i była realizowana w wymiarze 1 godziny tygodniowo wynikającej z ramowego planu nauczania w I semestrze. Jej adresatami byli uczniowie klasy VI . Zajęcia te wpływały na doskonalenie liczenia, rozwijanie logicznego myślenia, kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, rozwijanie uwagi i skupienia, kształtowanie umiejętności twórczego myślenia, rozwijanie wyobraźni, uczyły samodzielności i samokontroli.
Podczas zajęć uczniowie realizowali następujące cele:
- budowanie więzi wśród grupy, integracji społecznej, szacunku dla drugiego człowieka,
- kształtowanie umiejętności reagowania na sukcesy i porażki oraz rywalizacji,
- kształtowanie umiejętności społecznych,
- komunikowanie się, współdziałanie,
- doskonalenie pamięci wzrokowej i słuchowej oraz spostrzegawczości ,
- kształtowanie analitycznego i logicznego myślenia,
- uświadomienie uczniom, że można się uczyć przez zabawę .
Podczas zajęć uczniowie nabywali nowe umiejętności, które wpłyną na ich ogólny rozwój oraz osiągane wyniki nauki. Innowacja w II okresie nie została zrealizowana ze względu na obostrzenia związane z pandemią.
3. "Angielski bez barier” dla klasy VII - Dorota Piersa
Innowacja realizowana w ramach zajęć rozwijających kreatywność w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji językowych na wszystkich płaszczyznach komunikacyjnych ze szczególnym naciskiem na aspekt umiejętności prowadzenia konwersacji w sytuacjach życia codziennego. W ramach zajęć uczniowie klasy VII korespondują z rówieśnikami z Fermo we Włoszech za pomocą tradycyjnych listów. Na zajęciach uczniowie doskonalą swoje umiejętności komunikacyjne. Poznają i utrwalają nowe słowa i zwroty niezbędne do prowadzenia konwersacji.
W I okresie zostały zrealizowane następujące zagadnienia:
- Dialogi w sklepie
- Rozmowy z przyjaciółmi
- Czynności czasu wolnego
- Opowiadanie anegdot
- Wyrażanie propozycji
- Wyrażanie próśb
- Dzień poza domem
- Na dworcu
- Pytanie o opinie i wyrażanie opinii
- Określenia ilości z rzeczownikami policzalnymi i niepoliczalnymi. Zajęcia będą kontynuowane w II okresie.
W II okresie uczniowie rozwijali umiejętności językowe w sposób kreatywny. Uczniowie poznawali nowe zwroty leksykalne i środki językowe wykorzystywane w określonych sytuacjach życia społecznego, układali dialogi, zdania z rozsypanek wyrazowych. Uczyli się tworzenia nowych słów, właściwego reagowania językowego w różnych sytuacjach życiowych. Jedynym zadaniem, którego nie udało się w pełni zrealizować to wymiana tradycyjnych listów z rówieśnikami z Włoch. Wskazane jest kontynuowanie zajęć w przyszłym roku szkolnym.
4. „Edukacja przez szachy” dla kl. I-III - Zofia Niechoda
W ramach innowacji prowadzono Koło Szachowe dla uczniów kl. I-III, w wymiarze 1 godziny tygodniowo.
W I okresie zostały zrealizowane następujące zagadnienia:
· Szachowe wojsko- zamek białych i czarnych. Wyjściowe ustawienie figur.
· Prawa Szachowej Krainy.
· Prawa Szachowej Krainy- szach.
· Prawa Szachowej Krainy- mat.
· Prawa Szachowej Krainy- remis.
· Prawa Szachowej Krainy- pat.
· Prawa Szachowej Krainy- dotknięta rusza, postawiona stoi.
· Szachowa magia- roszada.
· Szachowa magia- przemiana pionka.
· Szachowa magia- bicie w przelocie.
· Szachowa bitwa- mat dwiema wieżami.
· Szachowa bitwa - co to jest centrum?
· Szachowa bitwa- wymiana i przewaga, wartość bierek.
· Matowanie wieżą i królową (hetmanem).
· Pionki walczą do końca.
· Pionek i wieża przeciw wieży.
· Królowa (hetman) przeciw pionkowi.
· Szachowa bitwa- jak grać, żeby wygrać?
W II okresie nauki przeprowadzono 2 godziny zajęć:
Królowa przeciw pionkowi;
Szachowa bitwa – jak grać, żeby wygrać?
Dalsza realizacja zadań została zawieszona na czas zdalnego nauczania, tak więc innowacja nie została zakończona.
5. ,,Edukacja przez szachy” w klasie IV - Maciej Brzeski
Na zajęcia uczęszczali uczniowie kl. IV. Uczniowie poznali zasady gry w szachy, historię szachów, pojęcia szachowe. Rozwinęli logiczne myślenie, ćwiczyli pamięć i koncentrację, rozwijali swoje zainteresowania, aktywnie spędzając wolny czas. Na zajęciach wykorzystywano wiele pomocy dydaktycznych: tablicę demonstracyjną, zestawy do gry w szachy, zegary szachowe, programy szachowe oraz literaturę szachową. Dzieci pracowały indywidualnie i grupowo rozwiązując zadania szachowe, rozgrywały między sobą partie szkoleniowe oraz tzw. symultany szachowe z prowadzącym zajęcia.
Nauka gry w szachy wpłynęła na kształtowanie pozytywnych cech osobowości uczniów oraz wyzwoliła u nich aktywność twórczą. Część uczniów zdobyła na turniejach kwalifikacyjnych pierwsze szlify – kategorie szachowe PzSzach oraz osiągnęła pierwsze sukcesy. W drugim semestrze większość zajęć była prowadzona on-line w związku z pandemią koronawirusa.